Infrastruktura i rozwój, czyli o przyszłości Góry Kalwarii

Dodano: 2 grudnia 2018; Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu doktora Jana Rokity z cyklu „Moja Góra Kalwaria.


News will be here

Nie od dziś wiadomo, iż mocnym atutem Góry Kalwarii jest znakomite położenie geograficzne nieopodal Warszawy i na przecięciu dwóch ważnych arterii drogowych - pierwszej prowadzącej ze stolicy Polski w kierunku Sandomierza i dalej przez Stalową Wolę aż do granicy z Ukrainą oraz drugiej wiodącej z Grójca do Brześcia Białoruskiego. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż miejscowi włodarze już dawno powinni zadbać o należyte wykorzystanie geograficznych atutów naszego miasta pretendującego do roli ważnego ośrodka logistycznego i centrum tranzytowego. Przykładów korzyści jakie może czerpać miasto i jego mieszkańcy z bliskiego sąsiedztwa ważnych arterii drogowych nie trzeba szukać daleko. Wystarczy wybrać się do nieodległego Grójca. Oczywiście w przypadku Góry Kalwarii wspomniany rozwój blokował w dużej mierze brak obwodnicy o której potrzebie od dawna sygnalizowali sami mieszkańcy miasta blokujący m.in. rondo im. Kazimierza Górskiego. Dwie najważniejsze ulice Góry Kalwarii - Pijarska i Dominikańska wciąż pozostają w godzinach szczytu jak również poza nimi praktycznie nie przejezdne z powodu korków. Niestety nie sposób jest jednoznacznie rozstrzygnąć czy ten realizowany od 2016 roku przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie wielki projekt rzeczywiście definitywnie rozwiąże problem korków w Górze Kalwarii. Po pierwsze ze względu na brak łącznika pomiędzy częścią obwodnicy łączącą Węzeł I Kąty i Węzeł II Marianki a Moczydłowem nowa obwodnica w żaden sposób nie zmieni sytuacji kierowców wjeżdżających do Góry Kalwarii od strony Konstancina-Jeziorny, którzy zapewne w dalszym ciągu będą stali w korkach przy skrzyżowaniu ulic Pijarskiej i Wyszyńskiego. Nawet jeśli jednak we wzmiankowanym miejscu ruch samochodowy ulegnie zmniejszeniu nowym potencjalnym miejscem tworzenia się korków może być Węzeł III Stadion (w pobliżu zjazdu na Czersk). Nie wolno również zapominać, iż obecnie istniejąca przeprawa mostowa (most im. Nadwiślańskiego Urzecza) w obecnym kształcie nie będzie w stanie przyjąć większego ruchu samochodowego. Tym samym stanie się również potencjalnym miejscem trudnym do przejechania. Stąd nie ulega wątpliwości, iż priorytetem nowej władzy w Górze Kalwarii powinno być jak najszybsze stworzenie wspomnianego łącznika prowadzącego do Moczydłowa oraz rozbudowa istniejącej przeprawy mostowej.

Zabiegi włodarzy w zakresie infrastruktury nie powinny ograniczać się jedynie do budowy wielkich inwestycji takich jak obwodnica. Nie wolno zapominać, iż wciąż wiele do życzenia pozostawia stan dróg gminnych. W ciągu ostatnich ośmiu lat niestety niewiele się w tym względzie zmieniło. Wielką szansą dla samorządów lokalnych takich jak Góra Kalwaria jest pozyskanie i odpowiednie wykorzystanie funduszy zarezerwowanych przez rząd Pana premiera Mateusza Morawieckiego na naprawę i budowę dróg lokalnych. W czerwcu 2018 roku rząd Rzeczpospolitej Polskiej zapowiedział wyasygnowanie na ten cel w 2019 roku aż 1,3 mld.

Kolejny postulat dotyczy zapowiadanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ciągu najbliższych 2-3 lat gruntownej przebudowy odcinka drogi od przyszłego Węzła III Stadion w Górze Kalwarii do ronda w Potyczy składającej się (po zrealizowaniu inwestycji) z dwóch jezdni (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku). Uważam, iż w przypadku opisywanej sprawy włodarze miasta powinni uczestnicząc w konsultacjach społecznych umiejętnie pełnić funkcję mediatora interesów mieszkańców gminy zwłaszcza miejscowości takich jak Walewice, Szpruch Górny, Coniew, Podosowa i Potycz z wizją forsowaną przez drogowców. Tylko bowiem wsłuchując się w głosy i opinie mieszkańców naszej gminy można planować jej rozwój.

Jan Rokita

Doktor Nauk Historycznych Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Przewodniczący Rady Miejskiej Góry Kalwarii

Zdjęcie: GDDKiA




Dodaj swój komentarz

Imię (pseudonim):

Treść:

Komentarze (23)

Obserwatot

Data: 2 grudnia 2018, 12:43 Czyli trzeba to zrozumieć, że Pan Rokita załatwi kasę na budowę dróg w naszym rejonie. Jeśli nie, to zwykła agitacja po i przedwyborcza...

Mariusz Cholewski

Data: 2 grudnia 2018, 18:08 Trudno się nie zgodzić z tą diagnozą.
Ja do niej dorzucę jeszcze swoją ;)
Będziemy mieli okazję sprawdzić jakie chody w PiS i u premiera Morawieckiego ma pan Rokita, ile uda się mu uzyskać pieniędzy na drogi i co za to będzie chciał prezes stojący nad premierem ?

Gosc

Data: 2 grudnia 2018, 20:16 Po co , w pierwszej kolejnosci bedzie budowana droga od Czerska do Potyczy, a nie droga z Kątów do Piaseczna?Czyzby tam był większy ruch drogowy, niż przez Baniochę?
Proszę o logiczne wytłumaczenie, kogoś- kto zna się w tym temacie.
Kiedy skonczy się \" Okres błędów i wypaczeń\" , o których uczono kiedyś na historii.

Klop

Data: 2 grudnia 2018, 21:04 Doktor nauk historycznych specjalistą od drogownictwa....

Zycze jak najlepiej ale nie wierze.

hmm

Data: 2 grudnia 2018, 21:21 Nech doktor historii nie pisze recepty na rozwój gospodarczy Gminy.... życzliwie tekstu nie analizuję.

lol

Data: 2 grudnia 2018, 22:46 Co on się TVP info naoglądał?

abc

Data: 3 grudnia 2018, 00:49 Pan Doktor Nauk Historycznych Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Przewodniczący Rady Miejskiej Góry Kalwarii - mniejsza o nazwisko- wyznacza cele \"włodarzom\" GK, ja rozumiem: samemu sobie. Lista zrobiona, zarchiwizowana, do rozliczenia za lat 5.
Swoją drogą, to że za chwilę zakorkuje się most na Wiśle, wiedzą już co bardziej rozgarnięte przedszkolaki.
Zamiast wypisywać takie rewelacje, może osoba, która podjęła się pełnienia jednej z najwyższych funkcji w gminie, poświęci więcej czasu na rzetelne przygotowanie się do tejże.


do abc

Data: 3 grudnia 2018, 12:57 Twoja wypowiedź jest bardziej mętna niż woda w Wiśle podczas wysokiego stanu.

korpolud

Data: 3 grudnia 2018, 16:32 Podstawowa zasada - im dłuższy tytuł/stanowisko tym mniej znacząca posada.

abc

Data: 3 grudnia 2018, 21:21 do @do abc
E tam. Skup się.

mieszkaniec gory

Data: 4 grudnia 2018, 12:52 Pan Rokita jeszcze na dobre nie zadomowil sie na nowej posadzie w Gminie a mowi od rzeczy na temat rozbudowy infrastruktury drogowej.Mam propozycje by dobrze przygotowac sie do tematu a dopiero wypowiadac sie.Mysle ze Panu najlepiej wyjdzie pisanie historii GK .Tu Pana wiadomosci sie przydadza.A to burmistrz ma dobrego wspolpracownika.

er.

Data: 4 grudnia 2018, 13:31 Uważam, iż pod kątem rozwoju gminy ważniejsza od dwupasmówki w stronę Warki jest dwupasmówka w stronę Piaseczna.

pytek

Data: 4 grudnia 2018, 13:32 Pan Rokita jeszcze na dobre nie zadomowil sie na nowej posadzie.... a powinien???

Amen

Data: 5 grudnia 2018, 00:28 Dziwicie się, że pisze o dwupasmówce w stronę Warki? Przecież on jest z PiSu a jego elektorat to głęboka prowincja więc mami swoich wyborców dwupasmówkami pomiędzy sadami gdzie będą przeważać traktory i opryskiwacze na drodze dojeżdżające do swoich pół i sadów. O ludzi dojeżdżających do pracy w Warszawie nie zabiega bo wie, że oni nie głosują na partię prezesa. Ale to jest tak jak na tle krajowym, języczek robiłby wszystko tylko dla władzy a nie dla mieszkańców, którzy ciężko pracują. Języczek uwagi niech zajmie się sprawami bieżącymi. Na razie czekamy na koniec budowy obwodnicy, dopiero wtedy będzie można zobaczyć jak przebiega ruch, czy w mieście skończą się korki. Wówczas będzie można planować kolejne udogodnienia dla mieszkańców. Antek też obiecał modernizację wojska i co? I nic.

nsz

Data: 5 grudnia 2018, 13:27 Ludzie czytają bez zrozumienia. Pan Jan bardzo dobrze opisał sytuację drogową. Tego brakowało i brakuje u reszty włodarzy. Zauważcie, że jako jedyny kandydat na burmistrza opisał dokładnie sytuację drogową i co on by zrobił w swoim programie. Reszta temat przemilczała.
Wydłużenie obwodnicy do drogi 724 na Konstancin jest następnym bardzo ważnym zadaniem.
Autor nie pisze, że trzeba rozbudować drogę w stronę Warki zamiast drogi w stronę Piaseczna. Autor napisał, że GDKiA rozbuduje tą drogę i dlatego gmina powinna uczestniczyć w planowaniu tej trasy, tak żeby zadbać o mieszkańców. To bardzo ważne, bo poprzednicy potrafili zaniechać doglądania krajowych inwestycji. Np. za czasów pani Samborskiej przy przebudowie DK79 zwężono ulicę Pijarską przy blokach. Był parking do parkowania prostopadłego jest do równoległego. Dzięki temu teraz jest dwa razy mniej miejsc. A można było zrobić parkingi równoległe z obydwu stron drogi.


hmm

Data: 5 grudnia 2018, 14:38 @nsz .. \" Pan Jan bardzo dobrze opisał sytuację drogową. Tego brakowało i brakuje u reszty włodarzy. Zauważcie, że jako jedyny kandydat na burmistrza opisał dokładnie sytuację drogową i co on by zrobił w swoim programie. Reszta temat przemilczała.\"..... .
Mam wątpliwości:
- skoro \" Pan Jan bardzo dobrze opisał sytuację drogową.\" ,,. to dlaczego nie wspomniał o wielu kiepskich i bardzo kiepskich drogach gminnych czy powiatowych - równie ważnych dla mieszkańców. Czy nie zna sprawy, czy ją lekceważy, czy po prostu ... nie ogarnął tematu,
- czy \'\'Infrastruktura i rozwój\" to tylko drogi? Czy ów \"rozwój\" to tylko puste słowo, bo merytorycznie na ten temat... ani słowa. Temat jest tak wiekowątkowy, że go nie rozwijam,
- \"jako jedyny kandydat na burmistrza opisał dokładnie sytuację drogową\" - żart, kpina czy propaganda? Bo prawdą to nie jest,
- zgadzam się z Klopem \"Doktor nauk historycznych specjalistą od drogownictwa.... Zycze jak najlepiej ale nie wierze.\" Ja też nie widze powaznych podstaw do uwierzenia. Niech historyn nim pozostanie lub niech postudiuje ekonomię i wtedy podyskutujemy.

Zastanawiam się czemu miał służyć ten artykuł - jaki cel chciał osiągnąć jego autor? Wszak już po wyborach...


ala Morawiecki

Data: 5 grudnia 2018, 16:30 Rokita nic nie zrobisz. Piszesz o infrastrukturze bo to temat popularny ostatnio ze względu na budowę obwodnicy. A później jak już się skończy budowa to porzucisz ten temat i zabierzesz się za budowę pomnika Kaczyńskiego na środku rynku. Historyk plus budowlaniec to wychodzi tylko pomnik z tego i nic więcej...

hmm

Data: 5 grudnia 2018, 21:23
Co zrobi/zrobił autor artykułu w tej ważnej dla wielu sprawie:

....Najwięcej kontrowersji budzi zmiana w kursowaniu pociągu linii nr R8 Warszawa - Skarżysko Kamienna. Dotychczas rano z Góry Kalwarii do Warszawy można było dojechać składami odchodzącymi o godz. 5.54, 6.36 i 7.35. Od najbliższej niedzieli 9 grudnia zostaną tylko dwa kursy, tj. o 5.01 i 6.56, co odczuć mogą osoby rozpoczynające prace o godzinie 8.00.....

Wyborcy, po owocach pracy wybranych oceniajcie. Nie po artykułach...a problem jest i wymaga pilnej reakcji, chyba.

nsz

Data: 6 grudnia 2018, 09:25 @hmm - Pan Jan napisał o drogach lokalnych, że szansą dla samorządu jest nowy program rządowy na naprawę i budowę dróg lokalnych.
Dla mnie ważniejsze są drogi niż projekty obecnego burmistrza np. plaża czy port. Cieszy mnie, że jest ktoś komu bliska jest infrastruktura, a nie tylko górnolotne pomysły.

hmm

Data: 6 grudnia 2018, 14:36 @nsz
Infrastruktura: «urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do należytego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki».

Rozwój: <<proces kierunkowych przemian, w którego toku obiekty danego rodzaju przechodzą od form lub stanów prostszych, niższych, mniej doskonałych do form lub stanów bardziej złożonych, wyższych, doskonalszych pod określonym względem; tak rozumiane pojęcie rozwój jest ściśle związane z pojęciem postęp, zwłaszcza w mowie potocznej i w starszej literaturze naukowej.

Rozwój gospodarczy &#8211; długofalowy proces przemian dokonujących się w gospodarce. Obejmuje zarówno zmiany ilościowe, dotyczące wzrostu produkcji, zatrudnienia, inwestycji, rozmiarów funkcjonującego kapitału, dochodów, konsumpcji i innych wielkości ekonomicznych charakteryzujących gospodarkę od strony ilościowej (wzrost gospodarczy), jak również towarzyszące im zmiany o charakterze jakościowym (zmiany organizacji społeczeństwa) oraz zmiany o charakterze strukturalnym. Rozwój gospodarczy powoduje zmiany w strukturze tworzenia Produktu Krajowego Brutto oraz zmiany w strukturze zatrudnienia.
Korzyścią z rozwoju gospodarczego jest zwiększenie standardu życia społeczeństwa, zwiększenie produkcji oraz większe bezpieczeństwo publiczne.

Czy o tym pisał autor?

nsz napisał : \"Dla mnie ważniejsze są drogi niż projekty obecnego burmistrza np. plaża czy port.,,,,\" dla mnie również!
\"Cieszy mnie, że jest ktoś komu bliska jest infrastruktura, a nie tylko górnolotne pomysły.\" A mnie cieszyłoby to , że jest ktoś komu bliska jest infrastruktura, a nie tylko górnolotne ...artykuły; oderwane od meritum.
Mam nadzieję, że autor ( zapoznawszy sie z w/w definicjami) napisze ciekawy artykuł ...na temat. Na miarę Poważnego przewodniczącego Rady.

I na koniec pytane - z czyjego to programu?
\"Poprawimy stan dróg, zbudujemy nowe chodniki i ciągi pieszo-rowerowe\"


Cywil

Data: 12 grudnia 2018, 21:15 Ma Pan rację że \"nie wolno zapominać, iż wciąż wiele do życzenia pozostawia stan dróg gminnych\". Dlatego też może nowe władze Gminy zajmą się zrobieniem chodników na wsiach. Mówię tu o wsi Czachówek. Dzieci chodzące do szkoły codziennie są narażone na niebezpieczeństwo jeżdżących jak szaleni kierowców. Czy musi dojść do nieszczęścia żeby ktoś się obudził.Poprzedni burmistrz na swojej wsi potrafił zrobić chodniki, w Czachówku też obiecał i na tym się skończyło.Prośba i apel do nowych władz nie zapominajcie o stanie dróg gminnych których stan pozostawia wciąż wiele do życzenia.

zły

Data: 30 grudnia 2018, 09:32 Panie Rokita co pan nie napisze mądrego, natychmiast budzi pan demony zwolenników SPOKO, którzy się rzucą Panu do gardła tylko dlatego że jest z PIS-U . Niema Macierewicza to trzeba znaleźć inną ofiarę, tak źe spokojnie sobie pan pracuje i nie tłumaczy się baranom, efekt widać jaki...

PIETREK

Data: 19 stycznia 2019, 13:35 Spostrzeżenia, są słuszne. Jako jednostka nie ma szans.
Dużo zależy od nas samych. Dobrze, że problem jest znany naszym włodarzom.






News will be here
Grojec24.net - Grójec i Powiat Grójecki